Hoe kan ik geld verdienen met mijn website?
Dit is iets wat veel mensen zich afvragen. Ze hebben misschien een website of een bepaalde interesse waar ze over willen schrijven. Misschien hebben ze gehoord dat anderen hier goed geld mee verdienen en willen dit zelf ook opzetten. Is dit bij jou ook het geval? Dan gaan wij hier vertellen wat en hoe je geld kunt verdienen met je website en wat je opties zijn.
Wil je zelf een website leren bouwen? Meld je dan aan bij Code Academy en leer het snel en gemakkelijk
In dit geval kijken we specifiek naar een publisher website.
Andere manieren van geld verdienen met je website:
- Webshop;
- Dropshipping;
- Leadgeneratie.;
- Verkoop van een cursus/training/consultancy.
Als eerste moet je nadenken over welk type website je wilt maken en hoe je daarmee geld wilt gaan verdienen, eigenlijk dat laatste daar moet je pas veel later over nadenken. Maar hier wel alvast een aantal opties om geld te verdienen met je website:
- Affiliate marketing;
- Display (programmatic advertising);
- Branded content (fixed fees).
Er zijn verschillende soorten websites. Het belangrijkste is dat je waarde biedt voor jouw bezoekers. Dit zal het belangrijkste aspect zijn van jouw website. De tijd van trucjes die je kon gebruiken om hoog in de zoekmachine resultaten terecht te komen zijn voorbij. Google is zo slim geworden dat je het beste kunt focussen op het bieden van waarde. Een snelle manier van rijk worden is moeilijk te vinden, wel kunnen we het makkelijker voor je maken. We hebben namelijk onderzoek gedaan en al enige kennis in deze manier van geld verdienen.
Hoe biedt je waarde met jouw website?
Content is key. De meest voor de hand liggende manier is het maken van goede content en die dan weer op je website te plaatsen. Hiermee biedt je veel waarde en wordt je gevonden op Google. Als jij op basis van Search Engine Optimization (SEO), organisch gevonden wordt op Google, dan houdt dit in dat jij relevante content hebt en “gratis” traffic krijgt van Google.
Hoe haal ik bezoekers naar mijn website
Een kostenefficiënte manier van verkeer naar je website toe halen is door middel van het “ranken” in Google. Hier vindt je een totaaloverzicht van de manieren die je kunt gebruiken om verkeer naar je website toe te halen:
- SEO;
- SEA;
- Social;
- YouTube;
- Display;
- Push notificaties.
Search Engine Advertising (SEA) / Zoekmachinemarketing / Google Ads;
Je kan op bepaalde keywords inkopen om verkeer naar je website toe te halen. Zolang je de businesscase werkend krijgt en dat verkeer weer kunt vertalen naar winst dan werkt dit goed.
Social
Je kan door het hebben van een Facebook of Instagram pagina of een van de andere Social platformen jouw traffic naar je website toe halen. Wanneer jij een community hebt opgebouwd en je wilt dat ze jouw specfieke content op je website gaan bekijken dan plaats je dat door. Zo zijn er mensen die zowel pagina’s als groepen beheren. Het belangrijkste hierbij is dat je bereik hebt en dit bereik kunt vertalen naar je website. Mits het relevant voor ze is dan kan dit, echter is het converteren van volgers naar website bezoekers soms wel moeilijk om te doen. Je kan er ook voor kiezen om geld te verdienen met je Social kanaal in plaats van je website. Als jouw merk en bereik groot genoeg zijn dan zullen de bezoekers vanzelf je andere kanalen en je website opzoeken.
YouTube
Als je een YouTube kanaal hebt dan kan je deze volgers vertalen naar je website toe. Dit moet je dan wel actief pushen binnen jouw following. Hetzelfde geldt voor vergelijkbare andere sites zowel als streamingplatforms als bijvoorbeeld Twitch als je in de Gaming niche zit. Als je meer wilt weten over hoe je geld verdient met het streamen van Games, dan kan je hierheen. Bestreamer.
Display
Door het vertonen van banners kan je website verkeer genereren. Voor een publishing website adviseren wij hierbij dat je enkel Retargeting inzet. Dit houdt in dat je jouw website bezoekers afvangt met een pixel en daarna weer volgt op het internet met banners om ze weer terug te halen naar je website.
Push notificaties
Je kan aan al je website bezoekers vragen of ze push notificaties willen ontvangen zodra jij nieuwe content plaatst. Fans van jouw website kunnen dan aangeven dat ze altijd op de hoogte gehouden willen worden van alles wat jij plaatst. Door middel van een van de push notificatie partijen kan jij dan je push notificaties uitsturen om de bezoekers weer op jouw website te krijgen.
- Amazon Simple Notification Service (SNS);
- Pushbird;
- OneSignal;
- Carnival.
Hoe wordt je gevonden op Google?
Dit is een allesomvattende vraag. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten, een aantal dingen die je echt niet moet doen en een aantal best practices.
Eigen content schrijven: lange en goede artikelen
Dit spreekt voor zich, hoe beter en waardevoller jouw content is des te beter voor je ranking. Hoe biedt je waarde? Zoveel mogelijk goede informatie zo duidelijk mogelijk opschrijven. Velen denken altijd dat je zoveel en zovaak mogelijk artikelen moet posten om te ranken. Dit zal misschien wel werken, maar het is belangrijk dat je goede artikelen schrijft van minimaal 1000 woorden. Deze artikelen kan je als een cornerstone artikel opnemen op je website. Google kijkt hier meer naar en geeft dit soort artikelen een boost ten opzichte van andere pagina’s op jouw en andere website(s). Als jij een goed artikel schrijft met hele relevante informatie dan kan je voor altijd gevonden blijven worden op bepaalde zoektermen
Zoek uit waar je op rankt.
Hier zijn verschillende tools voor te vinden. Je kan keyword onderzoek doen of een van onderstaande SEO tools gebruiken:
- SEMrush;
- Ahrefs;
- KWfinder.
Tools die je nodig hebt:
Yoast SEO.
Dit is een WordPress plugin die jouw alle ins en outs van SEO uitlegt. Yoast is bedacht door iemand die Joost heet, vandaar de naam. Het is de standaard WordPress plugin geworden voor het optimaliseren van de SEO op je website. Het legt je uit hoe je jouw teksten moet opbouwen en geeft je tips voor het schrijven van je teksten en meta tags en dergelijke.
Screaming Frog
Het vinden van foute links en canonicals op je website. Dit is belangrijk voor Google. Als er links op je webstie staan die nergens naartoe leiden dan is dit niet goed voor je rankings. Ook kan je door goed intern door te linken je SEO waarde verhogen.
Als je eenmaal gevonden wordt, hoe blijf je dan ranken op Google?
Als je weet waar jij op rankt dan weet je wat voor artikelen en keywords je moet gebruiken voor jouw volgende artikel. Op een gegeven moment vindt je jouw niche.
Vindt een niche
Als jij kan ranken op een bepaalde “long-tail” zoekwoorden of volledige zinnen waar weinig concurrentie is, kan je zo op pagina 1 belanden in Google.
Houdt jouw bezoekers op jouw website
Des te langer je bezoekers op je website houdt, des te beter en relevanter Google jou vindt. Zo kom je hoger in de rankings terecht. Je wilt niet dat bezoekers door wat dan ook meteen wegklikken en terug gaan naar Google, daarom moet je meteen de aandacht trekken en meteen waarde bieden en de interesse van de bezoeker behouden zodat deze zo lang mogelijk door blijft lezen/kijken.
Houdt jouw bezoekers binnen je eigen domein
Stel iemand komt binnen via Google, leest een artikel. Dan zou het toch fijn zijn als je deze persoon ook al jouw andere content kan laten lezen. Zorg ervoor dat je veel relevante interne links hebt. Wanneer iemand jouw artikel gelezen heeft moet daar een aansluitende link bij zitten naar een ander artikel die relevant is voor die bezoekers. Zorg er altijd voor dat je een interne link hebt staan naar andere artikelen op je website.
Pas op voor duplicated content
Zorg ervoor dat je unieke content schrijft wat nergens anders te vinden is. Als jij content van iemand anders op jouw website plaatst, dan ziet Google dit als “duplicated content”. Als deze content immers al ergens anders te vinden is dan is jouw content niet belangrijk meer. Google zal altijd de eerste website die het stuk heeft geplaatst voorrang geven voor de content. Je zou natuurlijk wel de content kunnen herschrijven in je eigen woorden. Verder kan je gewoon doorlinken naar content van anderen. Uitgaande links hebben is goed voor de SEO waarde van je website.
Hoe verdien ik geld aan de bezoekers van mijn website?
Display
Het vertonen van banners op je website is een bewezen manier om geld te verdienen met je website zonder daar veel omkijken naar te hebben. Als je dit Programmatic aanbied dan kunnen adverteerders inkopen op jouw website. Dit is volledig geautomatiseerd en je hoeft dan zelf geen deals te sluiten met adverteerders. Het kan natuurlijk wel alsnog.
Waarom zou je dit doen?
Je kan jouw bezoekers monetizen door middel van ruimte aan te bieden aan andere bedrijven om op in te kopen. Je zou een statistische banner neer kunnen zetten, echter moet je dit dan zelf verkopen aan iemand die net die ruimte wilt. Als je jouw ruimte aanbiedt via Real Time Bidding (RTB) dan kan je verdienen aan iedere mogelijke impressie en heb je geen rest inventory. Anderen kunnen jouw website dan bereiken en daarop inkopen vanuit een demand side platform (DSP).
Hoe zet je Display opzetten?
Begin bij het aanmelden bij een Supply Side Platform (SSP). Dit is de ad exchange en een platform voor publishers, ze bieden jou een stukje code dat je moet implementeren op jouw website zodat het platform toegang krijgt tot jouw inventory. Dit kan op een bepaalde plek op je website zijn, dan geef je aan dat deze pixels bestemd zijn voor reclame van adverteerders. Dit kan ook een code zijn die het platform de ruimte geeft om zelf de plekken in te vullen. Wanneer je de code in de <head> van je website plaatst dan heet dat header bidding.
Welke SSP’s zijn er?
Er zijn er duizenden, de allergrootste ken je misschien; Google Ad Exchange. Daarnaast zijn er nog een aantal grote SSP’s. Hieronder zijn er een aantal uitgelicht.
- Appnexus;
- Improve Digital;
- OpenX;
- Rubicon Project
- SpotX (video);
- FreeWheel (video).
Er zijn misschien wel honderden SSP’s. Welke je kiest hangt echt af van jouw website, jouw doelgroep en de hoeveelheid traffic op je website. Vaak is het goed om er een aantal te proberen om te kijken wat het beste werkt voor jouw website. Een best practice voor header bidding is het werken met Google AdEx samen met 1 of 2 grote SSP’s.
Welke formaten zijn er?
Er zijn veel verschillende formaten. Om het makkelijker te maken voor Publishers en adverteerders heeft het IAB een standaard in banner afmetingen ingevoerd.
De meest voorkomende Bannerformaten:
- 300×250 – Medium Rectangle (Mobile & Desktop);
- 320×50 – Mobile Banner (Mobile);
- 728×90 – Leaderboard (Desktop).
Deze drie formaten zorgen voor 70% van alle Display uitingen in de wereld.
Daarnaast zijn de volgende formaten ook veel (maar wel minder) voorkomend:
- 160×600 – Wide skyscraper (Desktop);
- 300×600 – Halfpage Ad (Desktop);
- 970×250 – Billboard (Desktop);
- 336×280 – Large Rectangle (Desktop);
- 468×60 – Banner (Desktop & Mobile);
- 120×600 – Scryscraper (Desktop);
- 320×480 – Interstitial (Mobile).
Kijk goed naar de formaten die aansluiten bij jouw website. Met Google analytics kan je zien of je meer mobiel of desktop bezoekers op je website hebt. Pas je banners hierop aan.
Naast de meest voorkomende formaten kan je ook combineren. Er zijn bijvoorbeeld Skins die ingezet worden door adverteerders. Vaak gebruiken ze een Billboard of Leaderboard in combinatie met Twee skyscrapers of Wide skyscrapers aan de zijkanten. Zo zijn er nog vele andere manieren te vinden om banners te plaatsen. Hetzelfde geldt voor Online video of Native advertenties. Begin met het plaatsen van de meest voorkomende formaten en kijk daarna verder hoe je het kunt uitbouwen zonder dat je website te langzaam of te schreeuwerig wordt.
Hoe optimaliseer je jouw Display inkomsten?
Optimalisatie punt nummer een als je dit nog niet hebt is Header bidding. Header bidding zorgt ervoor dat je meerdere SSP’s tegelijkertijd tegen elkaar op kan laten bieden in de header van je website. In tegenstelling tot de manier hiervoor waarbij per banner plaatsing er een exchange plaatsvond. Hiermee vergroot je de kans dat je inkomsten hoger worden en dit is beter voor de snelheid van je website, mits je niet meer dan 3 SSP’s in je <head> zet. Als jouw SSP ook 1st price auction ondersteunt dan is dit nog beter.
Wat is 1st price auction?
De standaard, 2nd price auction, vermindert de CPM van het winnende bod tot aan het tweede bod +0.01 cent. Voor een DSP is dit handig, want je optimaliseert jouw ad spend en betaalt niet meer dan nodig. Voor een Publisher is een 1st price auction voordeliger. Daarbij betaalt een koper altijd de daadwerkelijke CPM die hij biedt. Er zijn meerdere SSP’s die de mogelijk hebben om dit te doen. Index exchange heeft bijvoorbeeld volledig header bidding en 1st price auction. De combinatie van beide technieken zorgt voor een aanzienlijke stijging van inkomsten per impressie.
Naast het invoeren van Header bidding met 1st price auction zijn er een aantal dingen die je kan doen om je inkomsten te vergroten. Het belangrijkste hierbij is begrijpen dat des te beter jouw website en jouw content, des te meer inkomsten op termijn. Algoritmes en mensen optimaliseren de RTB inkoop. Vaak serveren ze banners op honderden of duizenden websites en apps. De algoritmes zullen kijken welke van deze websites het goed doen en daar vaker op serveren en vergelijkbare domeinen daarbij zoeken. Mensen zullen de slecht presterende websites op een blacklist plaatsen. Als je eenmaal op een blacklist van een agency beland dan ben je in feite uitgesloten van klanten om op in te komen. Blijf daarom vooral weg van vreemde praktijken om extra te verdienen. Fraudeer niet en stop geen banners weg onderaan de pagina. Als je jouw Display inkomsten optimaliseert dat zal je meer geld verdienen met je website.
Wat is belangrijk voor het optimaliseren van je Display inkomsten?
Houdt jouw bezoekers op jouw website
Zorg ervoor dat jouw content echt waarde biedt en daarmee de bezoeker lang op jouw website houdt. Meer time on site geeft een hogere kans dat de banner volledig gezien wordt en wie weet klikt er iemand op een banner. Dat is goed voor de viewability en de aantallen kliks. Algoritmes kunnen onder anderen optimaliseren op kliks of viewability. Probeer ook jouw bezoekers zo veel mogelijk binnen je domein te houden. Hoe meer pagina’s binnen jouw domein geladen worden, des te meer impressies.
Zoek een niche
Adverteerders moeten specifiek op jouw website willen inkopen. Als je een autoriteit bent in een bepaalde niche, dan kan een adverteerder in die niche niet meer om je heen en zal die veel spenderen op jouw site.
Zorg ervoor dat jouw website snel laadt.
Als mensen wegklikken omdat het te lang duurt en de exchange serveren net een impressie uit, dan heeft de adverteerder daar niks aan maar betaalt hij wel.
Genereer meer bezoekers
Dit is natuurlijk een open deur maar des te meer bezoekers, des te meer display inkomsten. Hoe beter jouw content is en de hoeveel pagina’s die jouw bezoekers zullen bekijken gaat doorslaggevend zijn voor je inkomsten. Op deze manier ga je organisch ranken op Google en ga je meer verdienen per bezoeker. Zo hoef je minder geld uit te geven aan het binnenhalen van je bezoekers. Als dit eenmaal goed staat kan je zo efficiënt mogelijk bezoekers gaan binnenhalen met SEA, Social Advertising, Media Buying en dergelijke.
Affiliate marketing voor jouw website
Wat is affiliate marketing?
Affiliate marketing is een goede en makkelijke manier om geld te verdienen met je website. Het is simpelweg Performance Based marketing. Binnen affiliate marketing wordt er afgerekend met het Cost Per Action model. Dit houdt in; No-Cure No-Pay. Een adverteerder betaalt pas wanneer er een actie, vaak een conversie, wordt voldaan. Voor een webshop geldt dan wanneer er vanuit het doorgestuurde verkeer daadwerkelijk een verkoop voortvloeit dan betaalt de adverteerder. De publisher plaatst een affiliate tracking link. Deze tracking link bevat voornamelijk de campagne id en de publisher id. Er wordt een cookie geplaatst en wanneer er een verkoop uit voortkomt dan wordt er een pixel afgevuurd die aangeeft dat er een verkoop geweest is. Wanneer de adverteerder deze verkoop goedkeurt, dus zodra de echte betaling binnen is en de goederen niet worden teruggestuurd dan krijgt de publisher een commissie voor het aanbrengen van de kopende bezoeker.
De commissies verschillen per adverteerder en per campagne. Zo heb je verschillende vormen van (CPA) een action, de meest voorkomende zijn:
- CPS – Cost per Sale;
Je krijgt betaald nadat de bezoeker iets koopt. - CPL – Cost per Lead;
Je krijgt betaald nadat de bezoeker een formulier invult; - CPC – Cost per Click.
Je krijgt betaald na een klik.
Affiliate marketing werkt doorgaans op basis van het last click model. Stel er zijn meerdere touchpoints of kliks binnen het conversiepad, dan krijgt de laatste klik de volledige commissie. Je kan dus overschreden worden door andere affiliates die dezelfde campagne promoten. Zo kan je kaas van je brood gegeten worden door Kortingscode en Cashback websites wanneer jij aan het begin van de funnel zit. Dit heeft er voor gezorgd dat er andere attributiemodellen zijn ontstaan. Deze modellen geven de mogelijkheid aan adverteerders om ook de eerste kliks of de kliks in het midden van het pad ook een commissie te geven. Hier zijn verschillende manieren voor.
Hoe kan je beginnen met promoten?
Veel adverteerders hebben een eigen affiliate programma. Ook zijn er vele affiliatenetwerken die de software bieden voor adverteerders om hun affiliate traffic door te meten en de affiliates uit te betalen.
Wat is een affiliatenetwerk?
Affiliate netwerken zijn de verbindende factor tussen adverteerders en publishers. Ze bieden de software en daarmee ook het platform dat adverteerders de kans geeft om campagnes aan te maken. Publishers krijgen de kans om zich in te schrijven op campagnes, de trackinglinks op te halen en te beginnen met promoten. Vaak maar niet altijd onderscheiden de netwerken zich met hun accountmanagement en verbindende factor. Hier een aantal relevante affiliatenetwerken voor de Nederlandse markt:
- TradeTracker;
- Daisycon;
- Awin;
- Commission Junction;
- Partnerize;
- Amazon affiliate.
Het kiezen van een campagne
Bekijk deze netwerken en de campagnes die ze hebben. Sommige mensen bouwen hun website om een campagne heen. Dit is vaak slim want het is heel behapbaar en makkelijker om te ranken als je focust op een ding. Het is tevens een risico, want je kan afgekeurd worden door de adverteerder of de campagne houdt op te bestaan. Dan moet je overnieuw beginnen of een andere campagne daarvoor in de plaats zoeken. Het beste kan je bedenken wat jij zelf leuk vindt om over te schrijven. Hierna ga je onderzoek doen naar mogelijke campagnes die daarbij passen. De campagnes die je promoot moeten natuurlijk wel aansluiting hebben met jouw content.
Hoe optimaliseer je jouw affiliate inkomsten?
Richt een specifieke pagina in voor een campagne of een aantal vergelijkbare campagnes. Zorg ervoor dat je rankt op de specifieke keywords voor een bepaalde behoefte die vervuld wordt door de campagne die jij promoot. Hoe verder je in de customer journey zit hoe meer kans je hebt om de laatste klik te zetten bij de bezoeker. Als je aan het begin van de customer journey zit waarbij iemand nog aan het oriënteren is voor de product of dienst van de campagne dan zal je minder converteren. Als iemand al weet wat hij of zij wilt bestellen en dan via jouw link gaat dan is de kans groter dat je de commissie zult krijgen. Zodra je de bezoekers op jouw website hebt, zorg ervoor dat ze direct geboeid raken. De zoekopdracht waarmee ze naar jou toe zijn gekomen moet aansluiten bij jouw content. Ook moet je ervoor zorgen dat er een flow komt in jouw content. De bezoeker is geïnteresseerd in het onderwerp. Jij moet ervoor zorgen dat de bezoeker de noodzaak ziet om een bepaalde product of dienst daadwerkelijk aan te schaffen. Dit doe je bijvoorbeeld door onder andere de voordelen ervan te verduidelijken. Je kan een aantal aanbieders vergelijken. Je kan op de psychologie van de persoon inspelen. Uiteindelijk komt het erop neer dat je waarde biedt en een belangrijke schakel wordt binnen het aankoopproces van jouw bezoekers.
Branded Content
Wat is Branded Content?
Branded content is een andere manier om geld te verdienen met je website. Het is in principe een directe samenwerking met een adverteerder. De adverteerder adverteert op jouw website met een specifieke boodschap. Vaak bepaalt de publisher de boodschap samen met de adverteerder. Stel je hebt een fashion blog, dan zou je naar een zalando kunnen stappen met de vraag of ze een keer een artikel willen hebben over Zalando. Je onderhandeld over de prijs en schrijft het artikel. In het artikel leg je uit hoe je bij Zalando kan bestellen en wat er allemaal te vinden is, je schrijft zeg maar een betaalde review. Wanneer Zalando dit accordeert dan ontvang je de betaling en plaats je het artikel. Je krijgt hierbij betaald voor je artikel en het zal je geen passief inkomen geven. Het is wel een mooie manier om snel een fixed bedrag te verdienen met je website.
Het belangrijkste is dat je niet opgeeft. Blijf goede content maken en waarde bieden aan jouw bezoekers. Het geld volgt vanzelf wel wanneer je genoeg bezoekers hebt.